söndag 29 augusti 2010

Resultat: USA:s Grand Prix

Solen stekte över Chicago och de deltagande stallen i säsongspremiären av årets mästerskap. Sedan tidigare hade det meddelats att Team Nu'Lell Racing, med den regerande världsmästaren Leonardo Everestlundo som en av förarna, inte skulle kunna delta i loppet. Det lämnade avgörandet i händerna på Team Locust, Guerilla Warfare och de två nya stallen Pistonhead Racing och Mason Grand Prix.

Locust-duon Albán Proust och Nigel Mainsail, som gjorde sitt första lopp sedan säsongspremiären förra året, tog hand om det första startledet med fransmannen i Pole position och britten i den andra startrutan. En av de nya ansiktena kvalade in som trea; Pistonhead Racings Kenny Katla. Bredvid honom startade ytterliggare en nykomling; Mason Grand Prix:s Timon de Beauvoir. Tredje startledet ockuperades av Guerilla Warfare-duon Pira Sands och Saoirse Farrell medan de två sista platserna togs om hand av Masons Selmo Lagerlöf och Pistonheads Jens Persson.

Alla bilarna kom iväg i starten och allra bäst kom Katla iväg, som genast utmanade Proust och Mainsail om ledningen. Ledartrion slogs om positioner hela vägen genom kurva ett, två och tre och det var först på den långa raksträckan och genom de slingriga vägarna i parken som det blev lite luckor; Proust i ledning, Katla tvåa och Mainsail trea. Längre bak hade Katlas stallkamrat Persson problem med att hitta rätt spår och föll bakåt i fältet samtidigt som Guerilla Warfare-duon i sedvanlig ordning brände däck och spred karossdelar omkring sig. Lagerlöf och de Beauvoir körde stabilt och var i allra högsta grad med om att slåss om positionerna på banan.

Nere i hamnen vid påfarten till bron trycktes ledarfältet ihop en aning och kampen fortsatte mellan de tre i täten genom Lake Shore Drive, M. Streeter Drive och East River Drive. Mainsail hade då skaffat sig en liten ledning före Katla och Proust. Länge bak var det Farrell, de Beauvoir och Sands som tampades om positioner medan Persson och Lagerlöf halkat efter. Förmodligen genom radiosamtal med sina förare kom ordern om att båda Mason-bilarna skulle stanna, för de gjorde det nästan samtidigt; först Lagerlöf strax innan M. Streeter Drive och sedan de Beauvoir i E. Illinois Street. Misstankar kretsade kring ett allvarligt tekniskt fel som man upptäckt i depån och därför bett båda förarna bryta loppet.

Därmed stod striden mellan Team Locust, Pistonhead Racing och Guerilla Warfare. Mainsail kom in först i depån som ledare, följd av Katla och Proust. Farrell och Sands kom in som fyra och femma och Persson på den sista poängplatsen. När Farrell, Sands och Persson lämnat depån hade Mainsail redan passerat kurva två, Prudential Plaza, och öppnat upp en lucka till Katla. Proust hade tappat mark till Pistonhead-föraren och positionerna höll i sig. Det var först vid Lake Shore Drive och bron som loppet skulle förändras.

Mainsail fick ett tillfälligt tekniskt problem med sin Locust 49:a på bron och passerades snabbt av Katla, som övertog ledningen. Även Proust passerade och Mainsail var nu trea, men Farrell skuggade bakom. Även Sands jagade täten, men missbedömde farten in i Lake Shore Drive. Med Farrell mitt framför sig tvingades Sands att väja, men för sent. Sands slog i Farrells bil och skadade sin egen så allvarligt att hon tvingades bryta loppet direkt. Sands kunde dock oskadd kliva ur bilen efteråt. Farrell fortsatte dock som om ingenting hade hänt och närmade sig Mainsail med stormsteg. Persson gjorde vad han kunde längst bak, men han var för långt bakom.

Katla tog sig snabbt igenom M. Streeter Drive och även om han var jagad av Proust så var fransmannen för långt bakom för att vara ett reellt hot mot nykomlingen. Med stabil körning i de sista kurvorna kunde Katla passera mållinjen som segrare i USA:s Grand Prix! Proust fick nöja sig med en andraplats. Vem som skulle bli trea avgjordes i East River Drive då Mainsail, som haft Farrell i växellådan genom hela M. Streeter Drive, fick en bättre linje och kunde passera utan problem. Farrell gjorde en miss och tappade mark, vilket visade sig vara förödande. Bakom Farrell, i utgången av M. Streeter Drive, pressade Persson sina däck alldeles för hårt i ett desperat försök att komma ikapp. Vänster bakdäck fick en punktering och Persson skickades in i banräcket. Han klev dock ur oskadd.

Mainsail tog sig ohotad igenom E. Illinois Street och kunde gå ut på den långa start- och målrakan som säker trea i loppet. Farrell, även hon i ett desperat försök att komma ifatt, tog i för hårt i samma kurva och satte för stora påfrestningar på sina redan slutkörda däck. Även Farrell fick punktering och tvingades bryta i sista kurvan. Därmed gick bara tre av åtta bilar i mål i årets premiärlopp.

Resultat, USA:s Grand Prix
1. K Katla, Pistonhead - 9 poäng
2. A Proust, Locust - 6 poäng
3. N Mainsail, Locust - 4 poäng
---------------------------------
DNF S Farrell, Guerilla Warfare (punktering) - 3 poäng
DNF J Persson, Pistonhead (punktering) - 2 poäng
DNF P Sands, Guerilla Warfare (kollision) - 1 poäng
DNF T de Beauvoir, Mason (bröt)
DNF S Lagerlöf, Mason (bröt)

Aktuella tabeller
1. K Katla - 9 poäng
2. A Proust - 6 poäng
3. N Mainsail - 4 poäng
4. S Farrell - 3 poäng
5. J Persson - 2 poäng
6. P Sands - 1 poäng

1. Pistonhead Racing - 11 poäng
2. Team Locust - 10 poäng
3. Guerilla Warfare - 4 poäng