söndag 7 november 2010

Vem tar hem årets pokaler?

Med bara en vecka kvar till de två avslutande loppen av årets mästerskap är striderna om pokalerna långt ifrån avgjorda, särskilt när det handlar om konstruktörstiteln där ledningen just nu bara är tre poäng, till skillnad från förartabellen där ledaren för tillfället har hela åtta poäng mer än tvåan. Men med sammanlagt arton poäng att slåss om för förarna och trettio för konstruktörerna så kan mycket hända i Ungern och Australien om sex-sju dagar.

Samtliga stall har chans att vinna konstruktörsmästerskapet, men för de flesta av dom krävs det att båda deras förare presterar mycket bra resultat i båda loppen för att det skall kunna ske. Mason Grand Prix har inte end enda poäng och kan alltså som mest få trettio. För deras del får ledande Pistonhead Racing inte ta mer än tio poäng utöver de tjugo de redan har för att de skall ha en chans att vinna titeln. Red Devil Racing, som ligger femma i tabellen med tre poäng, kan som mest skrapa ihop trettiotre poäng på de två lopp som är kvar. Det är tretton poäng mer än vad Pistonhead har just nu, vilket innebär att Pistonhead inte får ta mer än tretton poäng för att Red Devil Racing skall kunna vinna mästerskapet. För Guerilla Warfare on Wheels är läget mer eller mindre lika. De har just nu fyra poäng och kan därmed max få trettiofyra genom två raka dubbelsegrar. Pistonhead får således inte ta mer än sammanlagt fjorton poäng i Ungern och Australien för att det skall gå vägen för Guerilla Warfare.

Förra årets stora utmanare var Team Nu'Lell Racing. I år haltar man en aning och ligger för närvarande på endast sex poäng. En potentiell totalsumma på trettiosex poäng gör att Pistonhead inte får ta mer än sexton poäng för att Nu'Lell skall kunna plocka hem konstruktörspokalen. Istället är det Team Locust som är det största hotet mot Pistonhead. Locust har nu sjutton poäng, vilket bara är tre färre än Pistonhead, och kan alltså komma upp i totalt fyrtiosju poäng om allt går vägen. Pistonhead kan få ihop sammanlagt femtio poäng, så kampen de två stallen emellan är minst sagt intensiv. För att Red Devil, Nu'Lell och Guerilla Warfare skall lyckas krävs smärre under, men Locust har alla chanser i världen att försvara sin position som regerande konstruktörsmästare.

I förartabellen är läget lite annorlunda. Samtliga förare har fortfarande chansen att bli mästare, men precis som för majoriteten av stallen krävs det smärre under för många av dom för att det skall kunna ske. Med totalt arton poäng kvar att slåss om i händelse av två raka segrar krävs det för t.ex. för Leonardo Everestlundo, Timon de Beauvoir och Selmo Lagerlöf att ledaren Kenny Katla inte tar en enda poäng och att de vinner båda loppen som är kvar. Då hamnar man i en situation där poängen är lika och man får titta på positioner. Everestlundo, de Beauvoir och Lagerlöf har alla missat ett lopp vardera vilket kan vara till deras nackdel om en sådan situation uppstår.

För Öz G Robbaré och Pira Sands, som just nu har en poäng vardera, krävs det också att Katla inte tar någon mer poäng alls utan att han stannar på sina arton. Sihk Rahr Ringö har två poäng och kan komma upp i tjugo, vilket innebär att Katla inte får ta mer än en poäng på de två kvarvarande loppen. Saoirse Farrell är femma i tabellen på sina tre poäng och här får Katla inte ta mer än två poäng, inte mer än fem poäng för att Johan-Carlos Fiskikällarn skall kunna vinna och för Nigel Mainsail måste Katla misslyckas med att ta mer än sex poäng i Ungern och Australien.

Det största hotet kommer från Albán Proust, som just nu ligger på tio poäng, åtta bakom Katla. För att Proust skall kunna vinna titeln får inte Katla ta mer än sammanlagt tio poäng. Så medan kampen om konstruktörstiteln fortfarande är oviss och kan sluta hur som helst så är förartiteln just nu Katlas att förlora. Det räcker alltså med elva av de maximala arton poängen för att säkra titeln.

Hur situationerna i de respektive tabellerna ser ut och vem eller vilka som fortfarande är med och slåss om pokalerna efter Ungerns Grand Prix och inför Australiens Grand Prix återstår att se.

Må bäste man och stall vinna!