tisdag 15 februari 2011

Resultat: Nederländernas Grand Prix

Precis som i Tysklands Grand Prix var himlen tung av gråa moln inför Nederländernas Grand Prix på Circuit Park Zandvoort. Risk för regn var således överhängande, men under kvalet var det i alla fall torrt på banan. Red Devil-duon Sikh Rahr Ringö och Öz G. Robbaré tog hand om det första startledet medan det andra delades av Saiorse Farrell på tredje plats och Leonardo Everestlundo på fjärde. Team Locust tog hand om platserna fem och sex då Nigel Mainsail och Albán Proust parkerade sig i startled nummer tre och längs bak återfanns förra loppets segrare och VM-ledande Johan-Carlos Fiskikällarn samt Pira Sands.

Om det föregående loppet började bra för Fiskikällarn så var det tvärtom nu; alla förarna kom iväg i starten, men Fiskikällarn fick ändå se sig sist av alla då Sands passerade på raksträckan. I kurva ett, Tarzanbocht, körde Robbaré om Ringö och upp i ledning medan både Mainsail och Proust passerade Everestlundo. Efter Tarzanbocht hade förarna ett val; antingen kunde de ta den längre vägen genom Gerlachbocht och hårnålen i Hugenholtzbocht eller ta den kortare vägen genom Hunserug till Toyotabocht. Förarna var tvingade att använda båda valen under loppet, men kunde alltså själva bestämma när man körde vart. Ledande Robbaré valde att ta det kortare spåret medan gänget bakom - Ringö, Farrell (som avancerat), Proust och Mainsail tog det längre alternativet. Mainsail passerade Proust i Hugenholtzbocht medan Farrell och Ringö slog ihop i utgången av densamma. Båda bilarna kunde dock fortsätta. Sands, Everestlundo och Fiskikällarn valde alla att ta den kortare rutten, vilket gjorde att de knappade in och körde om bilarna framför.

I Nissanbocht missbedömde Robbar'e kurvan och kom in alldeles för snabbt. Fransmannen tvingades därför att bromsa hårt för att hålla sig kvar på banan, men kröp sedan fram på raksträckan fram mot Mitsubishibocht. Sands, som nu låg tvåa, gjorde samma missbedömning och tvingades även hon bromsa hårt. Irländskans däck var dock i sämre skick än Robbarés på grund av hårdare körning genom fältet och Sands kunde inte rädda situationen. Med ett sönderslitet däck hamnade Sands i barriären vid sidan av banan och blev stående. Robbaré gjorde vad han kunde för att komma iväg så snabbt som möjligt, men bakom honom jagade Fiskikällarn, Farrell, Everestlundo, Ringö, Mainsail och Proust - även om den sistnämnda i det läget ännu inte passerat Sands. Genom Mitsubishibocht kunde också Fiskikällarn passera fransmannen.

Liksom i Tyskland kom så regnet och det gjorde det i slutet av varvet, när fältet befann sig i Mitsubishibocht. Fiskikällarn var först att gå i depå även den här gången och en bit bakom honom kom Robbaré. Länge bak, i den sista kurvan - Bos-Uit - passerade Mainsail Farrell, Everestlundo och Ringö med en fantastisk manöver och var nu ny trea. Proust låg sist. Mainsail gick i depå som trea och Ringö som fyra efter att ha passerat Everestlundo på raksträckan efter Bos-Uit. Proust passerade Farrell på samma ställe och kunde gå i depå som sexa.

Men en relativt klar ledning kunde Fiskikällarn ta det lugnt på det andra varvet och var ohotad. Han lyckades därmed ta sin andra seger för säsongen och i karriären och tangerade därmed Kenny Katlas rekord från året innan. Även Robbaré var ohotad på sin andraplats och tog sin bästa placering i karriären. Kampen var desto hårdare om platserna bakom dessa och Ringö och Mainsail kämpade vilt om den sista podiumplatsen; Ringö lyckades passera engelsmannen både på raksträckan mot Hunserug och i Nissanbocht. Detta hjälpte föga då Mainsail återtog tredjeplatsen i Mitsubishibocht och kunde hålla den ända in i mål. Detta var den andra raka pallplatsen för Mainsail.

Ringö jagade efter, men hade en dålig ingång i Bos-Uit och passerades av först Proust och sedan Farrell, som även klättrade förbi Proust i samma manöver. Farrell och Proust kom ut ur Bos-Uit bra och det var med en hårsmån som Farrell undvek att Proust utnyttjade slipstream för att kunna passera irländskan. Farrell blev därmed fyra och Proust femma. Ringö, som slagits om en tredjeplats, fick nöja sig med en sjätteplacering. Everestlundo, blev därmed sjua och poänglös, även om italienaren slogs för sitt liv för att kunna passera Ringö på start- och målrakan.

I förartabellen drog Fiskikällarn ifrån och leder nu med åtta poäng före Mainsail med fyra lopp kvar av säsongen. Däremot är det tätare i konstruktörstabellen då Team Locust i och med en andraplats, två tredjeplatser och en femteplats bara ligger tre poäng bakom ledande Team Nu'Lell. Guerilla Warfare och Red Devil Racing är i det här läget en bit efter, men inbördes skiljer det bara en poäng mellan stallen.

Resultat, Nederländernas Grand Prix
1. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 9 poäng
2. Ö Robbaré, Red Devil - 6 poäng
3. N Mainsail, Locust - 4 poäng
4. S Farrell, Guerilla Warfare - 3 poäng
5. A Proust, Locust - 2 poäng
6. S Ringö, Red Devil - 1 poäng
7. L Everestlundo, Nu'Lell
---------------------------------
DNF P Sands, Guerilla Warfare (punktering)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 18 poäng
2. N Mainsail - 10 poäng
3. Ö Robbaré - 6 poäng
4. A Proust - 6 poäng
5. S Farrell - 6 poäng
6. P Sands - 2 poäng
7. S Ringö - 1 poäng
= L Everestlundo - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 19 poäng
2. Team Locust - 16 poäng
3. Guerilla Warfare - 8 poäng
4. Red Devil Racing - 7 poäng

Resultat: Tysklands Grand Prix

De gråa molnen täckte himlen över Nürburgring inför säsongspremiären av 2011 års Formula De-mästerskap på lördagen. Fyra stall hade tagit sig till startgriden och samtliga var bekanta från tidigare år; Team Locust, Team Nu'Lell Racing, Guerilla Warfare on Wheels samt Red Devil Racing. Samtliga stall kom till start med oförändrade föraruppställningar.

I kvalet var det Guerilla Warfares Saiorse Farrell som var snabbast och som därmed också knep Pole position. Johan-Carlos Fiskikällarn tog andraplatsen, tätt följd av Nigel Mainsail och Öz G. Robbaré i andra startledet, Sikh Rahr Ringö och Pira Sands i det tredje och Albán Proust och 2009 års världsmästare Leonardo Everestlundo i det fjärde. Alla förarna kom iväg bra i starten, men den bästa starten gjorde Sands som genast klättrade en placering och avancerade till femte plats. In i Castrol S-kurvan hade Fiskikällarn tagit ledningen från Farrell och bakom dessa klättrade Ringö upp på tredje plats förbi Mainsail. Fiskikällarn kom dock ur kurvan med låg fart och passerades av både Farrell och Ringö. Mainsail låg kvar på en fjärde plats och bakom honom passerade Sands Robbaré och Everestlundo passerade Proust.

I täten var fältet oförändrat fram till efter kurva tre, Ford-kurvan. Då hade Fiskikällarn återtagit ledningen före Ringö och på raksträckan fram mot Dunlop-Kehre tappade Farrell tredjeplatsen till Mainsail. En kurva bakom låg Everestlundo på en femte plats och jagades, i tur och ordning, av Proust, Sands och Robbaré. Efter att halva första varvet avverkats låg Fiskikällarn i en relativ trygg ledning i RTL-kurvan. Ringö, Farrell och Mainsail slogs inbördes om andraplatsen en kurva bakom och i Dunlop-Kehre låg Everestlundo, Sands ,Robbaré och Proust i en tät strid om platserna fem till åtta.

När Proust nådde RTL-kurvan hade han klättrat två placeringar till en sjätteplats. Fiskikällarn låg då redan i den avslutande Veedol S-kurvan och laddade för att gå in på start- och målrakan. Ungefär samtidigt vaknade vädergudarna till liv och himlen öppnade sig. Regnet öste ner och för Fiskikällarn kunde det inte ha kommit tidigare - det var på vippen att Nu'Lell-föraren hann vika in i depån för att byta till regndäck. Farrell och Ringö var tvåa och trea in i depån och norrmannen lyckades passera Farrell när förarna skulle ut igen. Proust, som nu låg fyra och även passerat stallkamraten Mainsail, gick in som nummer fyra. Bakom honom kom sedan Mainsail, Sands, Everestlundo och Robbaré. Precis som Ringö tog Robbaré en placering i samband med depåstoppet då han passerade Everestlundo, som nu låg sist.

Regnet och avstånden mellan bilarna gjorde det andra varvet relativt händelselöst. I kurva fem, mellan Dunlop-Kehre och RTL-kurvan, kom Farrell in med för hög fart och tvingades bromsa in alldeles för hårt, varpå bilen snurrade. De nya regndäcken hade slitits hårt under varvet och det var med nöd och näppe som irländskan undvek att köra av banan helt och hållet. Ringö kunde passera Farrell och på raksträckan fram mot RTL-kurvan passerade även Mainsail, som också körde om Ringö. Farrells olycka var dock inte över då Proust också passerade och stallkamraten Sands körde ikapp innan irländskan fått upp farten i bilen igen. Fiskikällarn ledde alltjämt och hade nu Mainsail, Ringö och Proust närmast efter sig. Farrell och Sands slogs inbördes om femteplatsen medan Robbaré och Everestlundo gjorde upp om platserna sju och åtta.

Regnet avtog och lagom till förarna nådde den svåra och långsamma Veedol S-kurvan hade regnet upphört helt och hållet och solen tittat fram. Banan hade torkat upp och med ömtåliga regndäck på samtliga bilar kunde allt hända - och det gjorde det också nästan. Ringö satsade allt på ett kort i den avslutande kurvan och gick in i densamma med hög fart. Norrmannen passerade samtliga framförvarande bilar och tog ledningen, men tvingades bromsa in så hårt i utgången att däcken inte höll. Höger bakdäck exploderade och Ringö tvingades parkera. Fiskikällarn kunde återta ledningen och hålla den i mål - och därmed ta sin första seger någonsin - samtidigt som Mainsail och Proust tog andra- respektive tredjeplatsen för Team Locust. Farrell, som passerats av Sands i Bit-kurvan, återtog sin förlorade placering och kunde bli fyra. Sands blev femma och Ringö fick även se Everestlundo och Robbaré passera.

Resultat, Tysklands Grand Prix
1. J-C Fiskikällarn, Nu'Lell - 9 poäng
2. N Mainsail, Locust - 6 poäng
3. A Proust, Locust - 4 poäng
4. S Farrell, Guerilla Warfare - 3 poäng
5. P Sands, Guerilla Warfare - 2 poäng
6. L Everestlundo, Nu'Lell - 1 poäng
7. Ö Robbaré, Red Devil
---------------------------------
DNF S Ringö, Red Devil (punktering)

Aktuella tabeller
1. J-C Fiskikällarn - 9 poäng
2. N Mainsail - 6 poäng
3. A Proust - 4 poäng
4. S Farrell - 3 poäng
5. P Sands - 2 poäng
6. L Everestlundo - 1 poäng

1. Team Nu'Lell Racing - 10 poäng
2. Team Locust - 10 poäng
3. Guerilla Warfare - 5 poäng